Ondokuz Mayıs Üniversitesi’nin (OMÜ) düzenlediği Organik Tarım Çalıştayı devam ediyor.
Çalıştayın konuklarından Diyanet İşleri Başkanlığı (DİB) Başkanlık Müşaviri Dr. Muhlis Akar, iştirakçilere hitap etti.
Akar yapay et ve GDO’lu besinlerin dini açıdan durumuna ait değerlendirmelerde bulundu.
“YAPAY ET 3 SEBEPTEN HELAL DEĞİL”
İHA’nın haberine nazaran yapay ete 3 sebepten helal ve tayyib besin denemeyeceğini söyleyen Dr. Muhlis Akar, “Mesela yapay et tartışmaları oldu. Birinci evvel Başkanlığımıza, Din İşleri Yüksek Heyetimize bu çok soruldu.
Yapay et biliyorsunuz son vakitlerde tartışılan bir bahis. Biz bu mevzuyu değerlendirdik. 3 sebepten ötürü bunun şu an için dini açıdan sorunlu olduğunu söyledik.
“CANLI HAYVANLARDAN ALINAN MODÜL LEŞ HÜKMÜNDEDİR”
Bir, canlı bir hayvandan alınan yani helal bir kaynaktan bir sığırdan yahut eti yenen bir hayvandan alınsa bile, ondan alınan bir kesim Efendimiz. A.S.’ın hadisine nazaran ‘canlı bir hayvandan alınan bir kesim meytedir, leş hükmündedir’. Haramdır. Alınamaz. Bu istikametten sorunlu. Helal değil.
“BESİ YERİ ORTAMI VE KAYNAĞI”
İkinci olarak laboratuvarda besi yeri çok değerli. Siz helal kesim yaptınız, sonra da kök hücre aldınız diyelim. Besi yeri ortamı, onun besleneceği kaynağın da helal olması gerekiyor. Orada da sorun var.
Peki bu helal ve tayyib besin olur mu, yeniden olmaz. Neden derseniz, zira fıtrata alışılmamış bir eser ortaya koyuyorsunuz. Allahü Teala’nın koyduğu tertibe muhalif bir şey yapıyorsunuz. Bunun kısa, orta ve uzun vadede insan sıhhati üzerinde nasıl bir tesir yapacağını bilemiyorsunuz.” diye konuştu.
“GDO’LU BESİNLER İÇİN İSTİŞARELER YAPTIK”
GDO’lu besinler içinde durumun tıpkı olduğuna değinerek şimdi bir ziyanı ortaya çıkmamışsa dinen bir şeye haram denemeyeceğini fakat helal ve tayyib besin da denemeyeceğini belirten Dr. Akar, “GDO’lu besinleri düşünecek olursak. Biz GDO’lu besinler helal midir haram mıdır bu bahis bize çok sorulduğu vakit, alanın uzmanı akademisyenlerle vakit zaman bir ortaya geldik. Çalıştaylar istişareler yaptık. Orada GDO konusunda çok farklı değerlendirmeler gördük. Sonra da biz şöyle bir fetva çıkardık.
“AKTARILAN GEN HARAMSA O ESER HARAMDIR”
Bir kez aktarılan gen haramsa katiyen o GDO’lu besin haramdır. Yani domuz geni olabilir. Öteki bir haram kaynak olabilir. Helal gen aktarılsa bile, helalle tayyibat farkına dikkat çekiyorum.
Üretilen bir besin kısa vadede insan sıhhatine bir ziyanı yoksa şimdi bir ziyanı ortaya çıkmamışsa dinen bir şeye haram da diyemezsiniz. Haram demek için elinizde bir nas olması lazım. Lakin tayyibat açısından bu sorunlu. Yani GDO’lu besinlere hiçbir vakit helal ve tayyib besin diyemeyiz.” diye konuştu.